jalkapohja

Jalkapohjan kipu

Jalkapohjat voivat kipeytyä useissa eri tilanteissa ja tähän johtavia syitä voi olla useita.
Jalkapohjan kipu aamuisin on yleinen oire jalkapohjan faskiitista. Tällöin jalkapohjan kipu tuntuu kävellessä ja usein ensimmäiset askeleet ovat kivuliaimpia mutta liikkuessa kipu helpottaa.
Kun joudut olemaan pitkiä aikoja jaloillasi, erityisesti kovalla alustalla, jalkapohjat voivat väsyä ja kipeytyä.
Uusien tai epäsopivien kenkien käytön jälkeen jalkapohjat voivat tuntua kipeiltä.
Intensiivisen liikunnan tai vastaavasti pitkään istumisen jälkeen voi esiintyä kipuja.
Näiden lisäksi myös ylipaino tai korkea korkoisilla kengillä kävely aiheuttaa usein kiputiloja.

jalkapohja

Mistä johtuu jalkapohjan kipu

Jalkapohjan kivut voivat johtua monista syistä, kuten lihaskireydestä, jännetulehduksesta tai jalkapohjan kannan luupiikistä.

Jalkapohjan lihaskireys

Jalkapohjan lihaskireyteen voivat vaikuttaa useat eri syyt, kuten pitkäaikainen seisominen, vääränlaiset kengät tai liian kova alusta. Yleinen syy on myös pohjelihasten tai jalkapohjan lihasten jännittyminen. Venyttelyharjoitukset, jalkapohjan hieronta ja asianmukaiset kengät voivat auttaa lievittämään kireyttä.

Keinoja helpottaa jalkapohjan kireyttä

⦁ Venyttele säännöllisesti: Kiinnitä erityistä huomiota pohjelihasten ja jalkapohjan lihasten venyttelyyn.
⦁ Hieronta: Hiero jalkapohjaa käsin tai kokeile jalkapohjan hierontaa pallolla helpottaaksesi lihaskireyttä.
⦁ Lepo ja nosto: Anna jaloillesi lepoa ja pidä ne tarvittaessa koholla vähentääksesi turvotusta.
⦁ Kylmä- ja lämpöhoito: Kokeile kylmäpakkausta tai lämmintä pakkausta lievittääksesi tulehdusta ja rentouttaaksesi lihaksia.
⦁ Tukipohjalliset: Käytä tarvittaessa tukipohjallisia, jotka voivat auttaa oikeanlaisen jalka-asennon ylläpitämisessä.
⦁ Oikeanlaiset kengät: Varmista, että käytät jalkaasi sopivia kenkiä, jotka tarjoavat riittävän tuen.
⦁ Jalkapohjan harjoitukset: Tee vahvistavia harjoituksia, kuten jalkapohjan nostoa tai pyörittelyä, vahvistaaksesi jalkapohjan lihaksia.
⦁ Anti-inflammatoriset lääkkeet: Käytä tarvittaessa tulehduskipulääkkeitä, kuten ibuprofeiinia, mutta muista noudattaa lääkärin ohjeita.

jalkapohja-hieronta

Jalkapohjan hieronta ohje

⦁ Valmistelu:
⦁ Pese jalkasi lämpimällä vedellä rentouttaaksesi lihaksia ja pehmentääksesi ihoa.
⦁ Voit käyttää hierontaöljyä tai kosteusvoidetta helpottamaan liukumista ja lisäämään rentoutumista.
⦁ Istuma-asento:
⦁ Istu mukavasti tuolilla tai sängyllä.
⦁ Laita toinen jalka ristikkäin vastakkaisen polven päälle niin, että jalkapohja on helposti saavutettavissa.
⦁ Lämmittely:
⦁ Lämmitä jalkapohjaa hieromalla sitä kevyesti ja pyörittämällä sormenpäilläsi.
⦁ Käytä sormiasi tai käsiäsi liikuttamalla niitä hitaasti varpaista kantapäähän.
⦁ Paineen käyttö:
⦁ Käytä peukaloasi tai sormenpäitäsi painaaksesi kevyesti jalkapohjan eri alueille.
⦁ Kiinnitä erityistä huomiota kaariin, kantapäähän ja varpaiden välisiin alueisiin.
⦁ Venytykset:
⦁ Venytä varovasti jalkapohjan lihaksia vetämällä varpaita kohti itseäsi ja sitten työntämällä niitä varovasti poispäin.
⦁ Kiertoliikkeet varpaiden ympärillä voivat myös auttaa rentoutumaan.
⦁ Hierontaliikkeet:
⦁ Käytä sormenpäitäsi tai käsiäsi pyörittäviin liikkeisiin ympäri jalkapohjaa.
⦁ Voit käyttää myös peukaloa tai sormia tekemään syviä liikkeitä, erityisesti kireille alueille.
⦁ Kantapään hieronta:
⦁ Kiinnitä erityistä huomiota kantapään alueeseen, jossa jalkapohjan faskiitti tai kipu usein ilmenee.
⦁ Hiero kantapäätä pyörivin liikkein ja käytä peukaloa painamaan kevyesti sen keskiosaa.
⦁ Lopetus:
⦁ Lopeta hieronta kevyesti silittelemällä jalkapohjaa ja varovasti ravistelemalla jalkaa.

Jalkapohjan jännetulehdus ja luupiikki

Jännetulehdus ja luupiikki liittyvät usein yhdessä esiintyvään tilaan, jota kutsutaan jalkapohjan faskiitiksi. Se on yleinen syy kantapään alueen kipuihin. Hoidon tavoitteena on yleensä vähentää tulehdusta, helpottaa kipua ja edistää paranemista. Tässä on joitakin hoitomenetelmiä:
⦁ Lepo: Anna jalkapohjan levätä ja vältä liiallista rasitusta. Vältä pitkään seisomista tai kävelyä, erityisesti kovalla alustalla.
⦁ Jääpakkaukset: Käytä jääpussia kipeän alueen päällä 15–20 minuutin ajan useita kertoja päivässä. Jää voi auttaa vähentämään tulehdusta ja lievittämään kipua.
⦁ Venyttelyharjoitukset: Jalkapohjan ja pohjelihasten venyttely voi auttaa lievittämään jännetulehdusta. Venyttele hellävaraisesti ja pidä venytykset 15–30 sekunnin ajan.
⦁ Kylmä- ja lämpöhoito: Kylmähoito vähentää tulehdusta, kun taas lämpöhoito voi auttaa rentouttamaan lihaksia. Voit vaihdella näiden kahden hoidon välillä.
⦁ Tukipohjalliset: Käytä tarvittaessa tukipohjallisia, jotka voivat auttaa tasaamaan jalkaterän kuormitusta ja vähentämään kipua.
⦁ Lääkkeet: Tulehduskipulääkkeet, kuten ibuprofeiini, voivat auttaa vähentämään kipua ja tulehdusta. Muista kuitenkin noudattaa lääkärin ohjeita.
⦁ Fysioterapia: Fysioterapeutti voi opastaa sinua tehokkaissa venytyksissä ja harjoituksissa sekä tarjota muita hoitomuotoja.
⦁ Injektiot: Joissain tapauksissa lääkäri voi suositella kortisoni-injektioita tulehtuneeseen alueeseen.
⦁ Jalkineet: Varmista, että käytät mukavia kenkiä, jotka tarjoavat riittävän tuen jalkapohjalle.

Muista kuitenkin, että on tärkeää myös konsultoida lääkäriä, jos jalkapohjan kipu jatkuu tai pahenee. Lääkäri voi suositella yksilöllistä hoitosuunnitelmaa, joka sopii parhaiten tilanteeseesi.