selka-kipu

Piriformis-lihas


Mikä on piriformis?


Piriformis on pieni päärynänmuotoinen lihas, joka sijaitsee lantion alueella. Se kulkee lantion luista reiden yläosaan ja on osa pakaralihasten ryhmää. Piriformis-lihas on tärkeä lihas, koska se auttaa lonkkanivelen liikkeissä ja stabiloinnissa.

Piriformis-lihas sijaitsee lantion ja lonkan alueella ja joillakin ihmisillä piriformis-lihas voi aiheuttaa ongelmia, kuten piriformis-oireyhtymää, kun lihas ärsyttää tai puristaa iskiashermon. Tämä tila voi aiheuttaa kipua ja epämukavuutta alaselässä, pakaroissa ja jalkojen takaosassa.

Piriformis-oireyhtymä voi johtua lihaksen tulehduksesta, kireydestä tai ärsytyksestä. Fysioterapia, venyttelyharjoitukset ja muut hoitomenetelmät voivat auttaa lievittämään oireita. Jos epäilet piriformis-oireyhtymää, on suositeltavaa ensin konsultoida terveydenhuollon ammattilaista saadaksesi oikean diagnoosin ja asianmukaisen hoidon.

selka-kipu


Piriformis oireyhtymä


Piriformis-oireyhtymällä eli syndroomalla tarkoitetaan tilaa, jossa pakaran piriformis-lihas on kiristynyt ja se painaa iskiashermoa aiheuttaen kipua useimmiten pakaroissa ja jaloissa. Tila syntyy useimmiten äkillisen lihaskrampin, ylirasituksen tai venähdyksen seurauksena. Tämän lisäksi oireyhtymän kehittymistä edistävät lihaksen kireys tai supistuminen esimerkiksi liiallisen istumisen seurauksena sekä lihasheikkous. Useasti ongelma saadaan kuitenkin nopeasti hallintaan lihasten huolellisella venyttelyllä ja hieronnalla.


Piriformis-oireyhtymän oireet


Piriformis-oireyhtymän oireet vaihtelevat yksilöittäin mutta yleisimpinä oireina vaivassa ovat alaselkäkipu, joka voi tuntua alaselässä sekä säteillä pakaraan. Alaselkäkipu voi tuntua tietyissä liikkeissä ja asennoissa tai sitten kipu voi olla jatkuvaa.

Pakaran alueella voi tuntua voimakasta kipua, joka tuntuu erityisesti piriformislihaksen läheisyydessä.

Iskiashermon ärsytys saattaa aiheuttaa säteilykipua jalkaan. Tämä voi tuntua kipuna, pistelynä, tunnottomuutena tai heikkoutena ja kipu voi säteillä aina reiden takaosasta jalkaterään asti.

Istuminen saattaa aiheuttaa sekä kipua erityisesti pitkään kovalla alustalla istuessa monet kokevat myös vaikeuksia hyvän istumisasennon löytämisessä.

Oireyhtymän liittyy usein myös piriformis-lihaksen jäykkyys tai heikkous.

hieronta


Piriformis-syndrooman hoito


Piriformis-oireyhtymän hoito suunnitellaan potilaskohtaisesti mutta usein vaivaa hoidetaan fysioterapialla, joka voi sisältää erityisiä venytyksiä ja vahvistusharjoituksia lievittämään piriformis-lihaksen kireyttä sekä vahvistamaan muita tukilihaksia.

Tietyt venyttelyharjoituksen voivat auttaa rentouttamaan piriformis-lihasta ja vähentämään hermoärsytystä. Usein esimerkiksi piriformis-venytys ja lonkan koukistajan venytys on koettu tehokkaiksi vaivaan.

Säännöllinen liikunta ja aerobinen harjoittelu edistävät verenkiertoa ja auttavat lihaskunnon ylläpitämisessä. Esimerkkeinä kävely, uinti ja pyöräily ovat hyviä vaihtoehtoja.

Ensihoitona tehokas apu vaivaan voi olla tilapäinen lepo sekä ärsyttävien tekijöiden kuten pitkään istumisen välttäminen.

Fysioterapeutti voi myös suunnitella yksilöllisen harjoitusohjelman, joka sisältää lihasten vahvistamista, venyttelyä sekä liikkuvuusharjoituksia.


Piriformiksen venyttely


Tässä on muutamia venyttelyohjeita, jotka voivat auttaa rentouttamaan piriformis-lihasta ja lievittämään piriformis-oireyhtymän oireita. Kaikki venytykset tulisi tehdä hallitusti, välttäen voimakasta kipua ja kuunnellen kehosi reaktioita.

Piriformis-venytys seisten:

Seiso suorassa ja aseta kipeän jalan jalkaterä vastakkaisen polven päälle.
Taivuta sitten polveasi, laskeutuen varovasti kohti lattiaa.
Tuntuuko venytys pakaran alueella?
Pidä venytys 15-30 sekuntia ja toista toiselle puolelle.

Piriformis-venytys istuen:

Istu lattialla jalat suorana.
Taivuta toinen jalka polvesta ja aseta jalkaterä vastakkaisen polven ulkopuolelle.
Käännä ylävartaloa ja aseta vastakkainen kyynärpää kierretyn jalan polvea vasten.
Tuntuuko venytys pakaran alueella?
Pidä venytys 15-30 sekuntia ja toista toiselle puolelle.

Piriformis-venytys lonkan koukistuksessa:

Mene nelinkontin asentoon, polvet lantion leveydellä ja kädet olkapäiden alla.
Vie kipeä jalka ristiin toisen jalan eteen siten, että polvi on hieman sivussa.
Laskeudu hitaasti lähemmäs lattiaa ja tunne venytys pakaran alueella.
Pidä venytys 15-30 sekuntia ja toista toiselle puolelle.

Lonkan avaus venytys:

Makuulla selälläsi, taivuta polvet ja pidä jalat lattialla.
Nosta toinen jalka ja aseta nilkka vastakkaisen polven päälle.
Tartu vastakkaisen polven takaa ja vedä polvea rintaasi kohti.
Tuntuuko venytys pakaran ja lonkan alueella?
Pidä venytys 15-30 sekuntia ja toista toiselle puolelle.

Jalkapohjan venytys:

Istu lattialla ja ojenna suorana toinen jalka.
Taivuta vastakkaisen jalan polvea ja tuo jalkapohja vasten venytettävän jalan reittä.
Tartu varpaista ja kallista ylävartaloa eteenpäin.
Tuntuuko venytys pakaran ja lonkan alueella?
Pidä venytys 15-30 sekuntia ja toista toiselle puolelle.

Muista tehdä nämä venytykset rauhallisesti ja hallitusti, pitäen huolta hengityksestäsi. Voit ottaa nämä venytykset osaksi päivittäistä rutiinia tai voit käyttää niitä kun tunnet tarvetta rentouttaa piriformis-lihasta. Jos kipu tai epämukavuus jatkuu tai pahenee, hakeudu terveydenhuollon ammattilaisen arvioon.